Witajcie bohaterowie Azeroth. Na wstępie chciałbym zaznaczyć, że jest to poradnik na temat tego, co należy zrobić, aby levelowanianie w Shadowlands było przyjemne.


Tworzenie postaci.


Na początku nic nie było… a nie, to nie ta bajka. Przede wszystkim należy sobie zadać podstawowe pytanie: Jakim graczem chcemy, być czy PvE (Player versus environment), czyli raidowanie, lochy czy też PvP (Player vs Player), innymi słowy, interakcja bojowa z innymi graczami, w otwartym świecie, battlegroundach czy też arenach.

Kolejnym krokiem jest wybranie roli (tank/ heal/ dps). Dopiero teraz patrzymy na rasę, jaką chcemy grać. I tutaj uwaga, możemy grać na dwa sposoby, Casualowo albo „Pro”, chodzi tutaj o maksymalizowanie możliwości swojej postaci, a nie o umiejętności, które przyjdą z czasem. Jeśli wybierzemy opcję numer 1, to tak naprawdę rasa postaci nie ma znaczenia w rozgrywce, bo każda pasywna i aktywna umiejętność daje nam jakiś profit.




Jeśli chcemy grać „na poważnie”, czyli np. wysoki rating w PvP, albo wysokie klucze na instancjach poziomu Mythic+ to tutaj już umiejętności zaczerpnięte z ras odgrywają marginalną rolę, ale jednak, bo to zawsze jakiś procent obrażeń czy też zwiększona ilość punktów życia, albo umiejętność aktywna, która wpływa na poruszanie się postaci.

Jeśli chodzi o PvE, to informacje na ten temat znajdziecie na bloodmallet.com, jak np. najlepsza rasa pod daną klasę postaci, jaką zamierzacie grać. Tak, żeby maksymalizować swoje możliwości wyjątkiem jest DH, który ma tylko wybór między Night elfami, a Blood elfami zależnie od frakcji przymierze/horda. Prosty przykład: dla huntera beast mastery najlepszymi rasami jest Human oraz Pandaren, według tabelki poniżej.




Jak można zauważyć, to różnice w podstawowej rozgrywce są niewielkie, ale przy tak zwanym "endgame" (czyli aktywności, jakie będziemy robić na maksymalnym poziomie postaci) na poziomie mythic raidów czy też wysokich kluczach mogą one wiele zmienić w kwestii poruszania się lub dodatkowych wzmocnień postaci potocznie nazywanymi Cooldownami czyli przez określony czas (najczęściej 2 minuty) nie możemy użyć danej umiejętności.


Proces wbijania poziomów postaci.


Na początku po stworzeniu postaci, pojawi wam się okno z wyborem systemu levelowania. Do wyboru będziecie mieć dwa systemy: Exile's Reach (nowy system)  oraz Sunstrider Isle (w tym przypadku nazwa krainy startowej rasy w starym systemie).




Wybierając Exile's Reach nasza postać rozpocznie przygodę na statku, gdzie będziemy mieli do wykonania podstawowy samouczek na zasadzie: obróć kamerą, użyj przycisków WSAD w celu poruszania się czy też wybieranie celu do ataku (target a combat dummy). Gdy wykonamy samouczek, nasz statek się rozbije i wylądujemy na wyspie gdzie przyjdzie nam wbić 10 poziomów postaci.



Początek Exile's Reach

Po przejściu samouczka na statku, wylądujemy na Exile's Reach, gdzie przyjdzie nam robić zadania do 10 poziomu postaci, kończące tamtejszą kampanię wprowadzająca krótkim lochem, gdzie zabijemy dwóch bossów.




Po zrobieniu lochu, nasza postać przeniesie się do stolicy frakcji, którą wybierzemy przy tworzeniu postaci. Następnie otrzymamy zadanie, które ma na celu oprowadzić nas po mieście i jego najważniejszych punktach jak np. dom aukcyjny czy tawerna. W głównych miastach będziemy mogli nauczyć się profesji takich jak zbieractwo czy wytwarzanie. W tym celu należy porozmawiać ze strażnikiem, wybrać interesującą nas opcję dialogową, a on zaznaczy nam miejsce na mapie, gdzie musimy się udać.




Gdy juz przyjdzie nam rozmawiać z liderem frakcji, to po przerywniku filmowym będziemy mieli opcje wyboru między levelowaniem spójnym fabularnie z nadchodzącym dodatkiem (wówczas zostaniemy wysłani do Zuldazar / Boralus - Battle for Azeroth) oraz druga opcja jaką jest Timewalking (podróż w czasie), gdzie będziemy musieli udać sie do Gnomki Chromie zaznaczonej na mapie klepsydrą.




Gdy już do niej dotrzemy, podczas opcji dialogowych wybieramy "Select a Timeline" i przed naszymi oczami pojawia się okno dialogowe, w którym wybieramy interesujący nas dodatek (dodatki można zmienic w dowolnym momencie). Dodatkowo przedstawię wam średni czas wbicia maksymalnego poziomu na dany dodatek:

  • Warlords of Draenor 12 godzin,
  • Legion 14 godzin,
  • Battle for Azeroth 16 godzin,
  • Mists of Pandaria 16 godzin,
  • Cataclysm 20 godzin,
  • Wrath of the Lich King 24 godziny,
  • The Burning Crusade 24 godziny.




Sposobów wbijania poziomów mamy dwa, pierwszy to ciągłe robienie lochów do których dostęp otrzymamy po 15 poziomie postaci (najefektywniej czasowo wychodzi gdy gramy tankiem lub healerem), drugi to robienie zadań fabularnych i od czasu do czasu robienie instancji. Ponieważ jako DPS - postać nastawiona na zadawanie obrażeń, na instancje przyjdzie nam czekać ok. 30-40 min, więc warto w międzyczasie wbijać XP (doświadczenie), robiąc zadania. Dodatkowym źródłem zdobywania doświadczenia są profesje zbierackie, a konkretniej Herbalism (zielarstwo) oraz Mining (górnictwo), które nie dość, że dostajemy dodatkowe doświadczenie za każdą skałkę czy kwiatek, to jeszcze na początku gry daje nam całkiem dobry zarobek. Pozwalający kupić, chociażby wierzchowca, torebki itp.




Warto zastanowić się nad zakupem tak zwanych Heirloomów - czyli przedmiotów odpowiadających za uzbrojenie jak pancerze, broń oraz biżuteria, ponieważ ułatwią wam one wbijanie kolejnych poziomów oraz będą wbijać je razem z wami. Co przełoży się na ograniczenie problemu, braku odpowiednich przedmiotów i nie spotkacie się z sytuacją "Jestem na 30 poziomie, a nosze przedmioty z 15, bo nic lepszego mi nie wypadło". Ponadto otrzymujemy bonusy w postaci:

  • 2 części zestawu Bonus za "wypoczętą" postać zwiększony o 30%.
  • 3 części zestawu Zwiększa regenerację zdrowia i many poza walką na zewnątrz, w instancjach i podczas battlegrounds.
  • 4 części zestawu Po zdobyciu poziomu dostaniemy buff Burst of Knowledge, który zwiększa podstawowe statystyki postaci o 40% oraz zadaje obrażenia pobliskim wrogom. Zabicie przeciwnika sprawia, że efekt zostaję przedłużony o kolejne 2 minuty.
  • 6 części zestawu Dodatkowe 30% bonusu za "wypoczętą" postać.




Przedmioty można kupić u sprzedawców w miastach:



Ironforge- dzielnica Halls of Explorers (Przymierze)



Undercity- dzielnica The Rogue's Quarter (Horda)



Ubieranie postaci.


Gdy wbijemy już upragniony, maksymalny poziom postaci, to czeka nas proces jej ubierania. O tym również opowiem słów kilka. Jako, że jesteśmy już po wydaniu pre-patcha do Shadowlandsów, to zdobędziecie 50lvl postaci tuż przed wydarzeniem wprowadzającym w dodatek Shadowlands. Wówczas za wykonywanie związanych z wydarzeniem zadań otrzymacie przedmioty na poziomie 100.




Do tego czasu możecie się ubierać na max. M+6, warto jednak zrobić najpierw wszystkie lochy na poziomie mythic 0, żeby zdobyć początkowe przedmioty. Więc jedyne co musimy zrobić to M+ i ewentualnie raidy, jeśli uda wam się znaleźć gildie lub dołączyć do grupy organizowanej przez losowych ludzi w systemie Looking for Group (skrót klawiszowy „I”) następnie wchodzimy w zakładkę Premade Group i Dungeons / Raid w zależności czego szukamy.




Takim złotym środkiem, jaki chcemy osiągnąć przed wyjściem dodatku, jest właśnie lvl 124, ponieważ wtedy będzie najlepsze skalowanie HP mobów do naszego i nie będą one tak zwanymi „gąbkami na pociski”.




Aktualnie po wyjściu prepatcha za zrobienie M+15 otrzymujemy przedmiot o item level 120.





Addony, czyli po prostu modyfikacje gry.

Pobieramy je za pośrednictwem aplikacji Twitcha bądź też manualnie np. ze strony Curse. Addony, jeśli pobieramy je manualnie, należy umieścić w katalogu “.”\World of Warcraft\_retail_ - lub -classic\Interface\AddOns. Najpopularniejsze i najczęściej używane lub polecane modyfikacje interfejsu to: DBM/BigWigs, Weak Aura, Vuhdo / Clique oraz ElvUI.

Przejdźmy do pierwszych dwóch, jakimi są DBM/BigWigs te dwa addony (nie ma potrzeby instalowania obydwu na raz) odpowiadają za tak zwane timery mechanik bossów na ekranie. Np. jak na załączonym zrzucie ekranu, co pozwala nam z wyprzedzeniem dostosować swoja pozycje czy cooldowny tak, żeby uniknąć obrażeń od bossa lub też zadać jak największe obrażenia. Jak widać na załączonym obrazku poniżej.




Kolejnym addonem, jaki chciałbym przedstawić to: WeakAuras. Dzięki niemu jesteśmy w stanie ustawić sobie powiadomienia dotyczące cooldownów, jak również ustawić sobie tak, aby pokazywała nam rotacje umiejętności, żeby wykręcać możliwie jak największe cyferki w dps (z healem jest to trochę gorzej, bo tutaj wszystko jest zależne od sytuacji poziomu życia członków drużyny).

Jak również nawet jesteśmy w stanie zastąpić wcześniej podane addony takie jak bigwigs czy dbm. Wszelakie konfiguracje addona (stringi- czyli linie kodu, która trzeba wkleić do addonu w grze poprzez wpisanie /wa na czacie -> new aura -> import) znajdziecie na tej stronie wago.io




Tutaj macie przedstawiony przykład jak wygląda już taka skonfigurowana aura. Przedstawia ona rotacje dla huntera beast mastery, statystykę % szans na trafienie krytyczne i regeneracje focusu (zasobu do używana umiejętności u huntera).




Jednym z najpopularniejszych addonów do leczenia jest Vuhdo, natomiast jeśli chcecie używać standardowych frames’ów (ramek pokazujących nasz poziom życia oraz energii pozwalającej używać umiejętności), to polecić wam mogę Clicque. O nim jednak później, bo on może przydać się tez u klas, które nie pełnią funkcji healera.

Główne zadanie tych addonów to ułatwienie leczenia ludzi w drużynie oraz w grupie raidowej, czy też na battlegroundach i arenach. Kiedyś, gdy healerzy tylko leczyli, to używano makr z mouse-overem (mechanika aktywacji przypisanych umiejętności do paska i nakierowaniu kursorem na ramkę odnoszącą się do gracza).

Dziś natomiast healerzy również zadają obrażenia i trzeba by było używać z 20 różnych skrótów klawiszowych i tutaj właśnie przydają się te mody, które zastępują mechanikę makr, dając możliwość przypisania 2 różnych funkcji przypisanych do 1 klawisza.




W celu uruchomienia opcji addonu należy wpisać w oknie czatu następującą komendę /vuhdo options. Wówczas pojawi się okno z ustawieniami modyfikacji, wchodzimy w zakładkę Spells (zaklęcia/umiejętności) i wpisujemy nazwy zaklęć leczących tak, aby było nam wygodnie ich używać, przykład macie na załączonym screenie.




Jak wspominałem, jest jeszcze addon imitujący mouse-over o nazwie Clique, jego konfiguracja jest bardzo prosta. Wchodzimy w księgę zaklęć (domyślnie litera "P"). Po prawej stronie księgi mamy ikonki odpowiadające specjalizacji naszej klasy oraz dodatkową ikonkę pod nimi z dodatkowym obramowaniem, które ją wyróżnia od pozostałych. Gdy w nią klikniemy, pojawia się dodatkowe okno obok, następnie nakierowujemy kursorem na umiejętność w Księdze zaklęć i klikamy przyciskiem, do którego chcemy przypisać daną umiejętność. Przykład jak to wygląda macie poniżej.




Ostatnim „addonem”, bo tak naprawdę jest to paczka, jest ElvUI. Jest to jedyna modyfikacja, której nie pobierzemy za pomocą aplikacji Twitch.tv czy też cursedforge.com, jest on dostępny jedynie za pośrednictwem strony twórców. Daje on bardzo duże możliwości dostosowania naszego interfejsu. W podstawowej wersji, którą otrzymujemy podczas zautomatyzowanej konfiguracji, która wymaga jedynie postępowania według instrukcji zawartej w oknach dialogowych, jest również bardzo czytelny, o czym możemy się przekonać poniżej.




Również dostępne są różne konfiguracje na stronie wago.io, gdzie znajdziecie różne kompilacje do ElvUI wraz z opisem ich instalacji oraz wszystkimi potrzebnymi dodatkowymi addonami jak np. takie UI stworzone przez mojego kolegę z grupy raidowej o ksywie Arqon. Poniżej zobaczycie, jak prezentuje się jego interfejs, z którego aktualnie korzystam i serdecznie polecam.




To już koniec poradnika dotyczącego przygotowań do nadchodzącego dodatku, oby droga na szlaku była dla was łaskawa, a bóg RNG obdarowywał najlepszymi przedmiotami. Mam nadzieję, że zawarte tutaj porady, okażą się dla was pomocne.