Nie jest już żadną tajemnicą, że jakość portu gry Cyberpunk 2077 na konsole poprzedniej generacji jest mizerna. Przedstawiciele studia CD Projekt RED zdążyli już przyznać się do błędu i obiecali, że od 14 do 21 grudnia grę można bezproblemowo zwracać. Czy faktycznie tak jest?

Na wstępie chciałbym jeszcze zaznaczyć, że zazwyczaj Sony oferuję możliwość zwrotu pieniędzy tylko i wyłącznie w przypadku, jeżeli zakupiona gra nie została pobrana przez 14 dni na dysk konsoli. W innym razie muszę to być wyjątkowe przypadki jak ten czy No Man's Sky, które w dniu premiery było dalekie od oczekiwanej jakości.

Niestety pierwsi gracze zaczęli publicznie skarżyć się na swoje lokalne oddziały Sony, które odmówiły im refundacji. Co ciekawe, problem dotyczy nawet tych osób, które zgodnie z umową nie uruchomiły nawet gry. Poniżej umieszczamy jeden z zapisów rozmów z obsługą klienta. 




Wygląda na to, że póki co Sony podchodzi do sprawy indywidualnie i jedni mogą zwrócić zakupioną przez siebie cyfrową wersję kopię gry, a inni są zmuszani do tego, aby czekać na większe łatki, których premiera jest zapowiedziana na styczeń i luty 2021 r. I to pomimo tego, że sam współzałożyciel spółki CD Projekt, Marcin Iwiński otwarcie mówi, że grę można zwracać. 

Nie zachęcamy graczy do zwracania gry; liczymy, że dadzą nam szansę usprawnić ją na starszej generacji konsol. Pierwszą aktualizację opublikowaliśmy już w weekend; kolejna ukaże się za siedem dni – niemniej można wystąpić o zwrot pieniędzy; najprościej zrobić to u swojego dystrybutora, ale gdyby okazało się to niemożliwe – służymy pomocą. Na chwilę obecną trudno określić skalę tego zjawiska; wszystko dopiero się zaczęło i mamy szczerą nadzieję, że gracze, którzy tak długo oczekiwali na grę uznają, że mogą poczekać również na jej aktualizację – lecz podkreślam, że to tylko pokorna nadzieja. Za kilka dni otrzymamy szczegółowe dane i będziemy w stanie lepiej ocenić sytuację.

Jest to o tyle istotne, że serwis OpenCritic pierwszy raz w swojej historii ostrzega potencjalnych nabywców przed kupnem wersji na konsole. 




Ta gra ma znaczne różnice w wydajności, doświadczeniach graczy i wynikach recenzji pomiędzy PC, konsolami nowej generacji, Xboksem One i PlayStation 4. Zespół OpenCritic i kilku krytyków podejrzewa, że twórcy CD Projekt RED celowo starali się ukryć prawdziwy stan gry na Xboksie One i PlayStation 4, stawiając takie wymagania, jak dopuszczanie do recenzji tylko wcześniej przygotowanych materiałów filmowych i niewydawanie kopii recenzji dla wersji na PS4 i Xbox One. Zrobili to, wiedząc że to co robią jest złe. To było zwodnicze, egoistyczne i nastawione na wyzysk. Oni i tak to zrobili.


W międzyczasie firma CD Projekt zorganizowała telekonferencję, podczas której nie tylko odpowiada na pytania akcjonariuszy, ale i wyjaśnia zaistniałą sytuację.  

Co do wyglądu gry po optymalizacji: wspominaliśmy już o tym nieco wcześniej podczas tego calla; gra nie będzie się wieszać, poważniejsze usterki zostaną usunięte i zamierzamy też poprawić zarówno wydajność jak i jakość grafiki – te zmiany zostaną wprowadzone stopniowo w ramach serii aktualizacji; ważny patch ukaże się jeszcze w tym miesiącu. W zasadzie gra jest grywalna już teraz – chyba należy to podkreślić, gdyż nie mówimy tu o sytuacji, w której gry nie da się uruchomić lub też rozgrywka jest niemożliwa. W pełni rozumiemy, że wrażenia dalece odbiegają od oczekiwań wielu graczy – przyznajemy, że tak w istocie jest – ale „niegrywalna” sugeruje, że w ogóle nie da się jej uruchomić, co nie jest prawdą. Jeśli chodzi o porównanie z PC – tę kwestię też już poruszaliśmy; nie można na starszych konsolach oczekiwać jakości porównywalnej z tym, co można osiągnąć na PC lub na nowej generacji konsol i nie sugerujemy, że to się zmieni. Nie jestem pewien, czy rozumiem kontekst pytania o różnicę cen

Tak tłumaczy ją Michał Nowakowski — wiceprezes ds. rozwoju biznesu spółki tłumaczy, który jest jedną z osób odpowiadających na pytania akcjonariuszy. Wyznał on również, że chociaż faktycznie firma skupiła się najmocniej dopracowaniu wersji PC i dostosowaniu wersji past-genowej na konsole nowej generacji, nie było możliwości zrezygnowania z porzucenia PS4/XOne na rzecz portu dedykowanemu nowym platformom.  Dlatego też ujawnił, czego mogą się spodziewać ci, którzy poczekają na obiecane poprawki.

Czy skupiamy się tylko na technikaliach, czy również na elementach rozgrywki, takich, jak AI? Mówiąc szczerze, to dla nas jedno i to samo; z produkcyjnego punktu widzenia problemy związane ze sztuczną inteligencją i zachowaniem postaci stanowią podkategorię usterek; o ile więc mogę udzielić odpowiedzi – owszem, zajmujemy się również tym.