Developerzy z Rockstar pracują nad ulepszeniem sztucznej inteligencji oraz nad wirtualną nawigacją w środowisku gry. Jak donosi James Jarvis, Take Two złożyło wniosek patentowy, który może być związany z plotkami dotyczącymi powstawania GTA 6. Co ma wpłynąć na imersje realnego swiata w grze, jak również na postrzeganie samych bohaterów niezależnych potocznie nazywanymi NPC. Dzięki czemu mają oni zachowywac się bardziej realistycznie.





Nadal nie wiadomo, kiedy Rockstar przedstawią GTA 6, ale sam proces zabezpieczenia technologi może nam już co nieco zdradzić, co może się pojawić w nadchodzącej grze studia. W standardowym systemie gier NPC mają stałą ścieżkę poruszania się lub też konkretnych czynności, jakie powinni wykonać w danym momencie przez ograniczenia sprzętowe. Studio pracuje nad systemem, który ma sprawić, że bohaterowie niezależni będą bardziej realistyczni, co wpłynie na odbiór gry przez graczy. Mają oni np. reagować na inną nawierzchnię jezdni, dzięki czemu będą jechać wolniej pojazdem, lub też lepiej reagować na nadjeżdżający pojazd na ulicy jednopasmowej.

Na przykład, główne ulice powinny mieć więcej samochodów niż boczne. Droga o małym zagęszczeniu ruchu obok drogi o dużym zagęszczeniu ruchu może spowodować zwiększenie ruchu... [a] przejazd samochodu z drogi lokalnej przebiegającej równolegle do ruchliwej autostrady może wpłynąć na zagęszczenie ruchu na trasie

Dzięki dokładnemu planowaniu przestrzeni między pojazdami czy też względnemu kierunkowi jazdy oraz różnicach prędkości przy zmieniającej się pogodzie, twórcy gry będą mogli coraz bardziej podkręcić realizm całej rozgrywki.