Polish Gamers Research to badania przeprowadzane przez organizację Polish Observatory i Krakowski Park Technologiczny, który dostarcza dokładnych informacji na temat tego, jak wygląda temat grania w gry wideo w naszym kraju. Jest to coroczna inicjatywa, której tegoroczna edycja jest już szóstą. W tym roku raport został przedstawiony na wirtualnej konferencji Digital Dragons, która odbywała się w dniach 15-18 września. 




W badaniach, które zostały przeprowadzone w drugiej połowie maja tego roku, przez agencję Publicis Groupe wzięło 1737 osób. To może wydawać się mało, biorąc pod uwagę fakt, że w Polsce jest 16 milionów graczy (jak twierdzi ekipa Game Industry Conference). Jednak to wystarczy, aby stworzyć obraz rodzimego konsumenta wirtualnej rozrywki. Po pierwsze warto zauważyć, że w porównaniu z ubiegłorocznym raportem, liczba grających Pań wzrosła, gdyż jest ich obecnie 49%, a rok temu było to 47%.

Kobiety co prawda najwięcej czasu spędzają w social mediach (54%), ale między innymi tam można znaleźć gry mobilne, z których płeć piękna korzysta najczęściej (52%). Natomiast w przypadku tradycyjnych platform do grania, w 42% przypadków wybierane są konsole, gdzie najpopularniejsza w naszym kraju jest PlayStation 4. Wybrało ją 47 % ankietowanych osób, lecz należy zauważyć, że w grupie 45-65 po sprzęty od Sony, Microsoft oraz Nintendo sięga raptem 20% badanych osób. 



Uczestnicy badania zostali podzieleni nie tylko ze względu na wiek czy płeć, ale także na wykonywany zawód. Dlatego przebadane osoby podzielono na trzy grupy graczy: menadżerów, urzędników oraz robotników. Do pierwszego profilu zaliczają się mężczyźni z przedziału wiekowego 35-44 i są to osoby, które instalują na komputerach od 1 do 4 gier miesięcznie, za to kilka razy w tygodniu sięgają po tytułu mobilne. 

W grupie pracowników biurowych dominuje płeć piękna w wieku 25-34 oraz 55+ posiadająca wyższe wykształcenie. Jej przedstawicielki grają na każdej platformie, lecz najczęściej sięgają po gry PC oraz smartfonowe, gdyż uruchamiają je kilka razy w tygodniu. Natomiast ostatnia grupa to robotnicy z mniejszych miast mający 15-55 lat, podstawowe lub średnie wykształcenie i wielką pasję do grania, dzięki czemu grają tak samo dużo na każdej platformie. 




Co ciekawe, aż 44% polskich graczy woli grać samotnie, z czego 37% sporadycznie sięga po tytuły z modułem umożliwiającym rozgrywkę wieloosobową. Wówczas 36% decyduje się na gry strategiczne. Na drugim miejscu z 31% uplasowały się gry logiczne, RPG oraz FPS, a na trzecim gry karciane (30%). Natomiast najczęściej wybierane tytuły wieloosobowe nie powinny nikogo zaskoczyć, gdyż są to tytuły sportowe i wyścigowe jak FIFA, Need for Speed oraz FPS jak Counter Strike czy Overwatch.