W ubiegłym tygodniu AMD zaprezentowało swoje nadchodzące układy graficzne RX 6900 XT, RX 6800 XT i RX 6800. Do tej pory nie było pewności, czy rzeczywiście nowe karty mogą konkurować z obecnymi już na rynku i niezwykle wydajnymi RTX-ami z serii 30.

Jak się jednak okazuje, firma AMD czuje się na tyle pewnie, że oprócz udostępnienia wyników w grach postanowiła porównać je do wspomnianych wcześniej układów Nvidia RTX.

Dzięki pracy i uprzejmości użytkowników serwisu Twitter o pseudonimach _rogame oraz harukaze5719 możemy zaprezentować wydajność kart AMD RX 6000 w czytelnych wykresach poniżej.




Przedstawione wyniki odnoszą się do średniej wyciągniętej z 10 gier uruchomionych w rozdzielczości QHD (2560 × 1440). Jak można zauważyć, RX 6900 XT jest o ponad 15% wydajniejszy od RTX 3080, oraz o ponad 7% od RTX 3090.

Tańszy model w tej samej rozdzielczości osiągał już gorsze wyniki, jednak wciąż przeganiał RTX 3080 o prawie 10% i RTX 3090 o około 2%.



Jeżeli chodzi o wydajność podczas rozgrywki w jeszcze większej rozdzielczości, w której procesor przestaje mieć priorytetowe znaczenie, a lwią część obliczeń wykonuje GPU to można powiedzieć, że jest naprawdę dobrze.

W trakcie zabawy w 4K (3840 × 2160), RX 6900 XT średnio przegania RTX 3080 o około 13%, a RTX 3090 o 4%. Tańszy model RX 6800 XT odnotowuje tylko 5% przewagi względem RTX 3080, jednak jest słabszy o około 5% od RTX 3090.



Po wyniki wydajności w konkretnych tytułach i konkretnej rozdzielczości zapraszamy na oficjalną stronę AMD.


Zanim zaczniemy się nadmiernie ekscytować i podejmiemy decyzję o zmianie karty graficznej, to warto wiedzieć, iż w czasie tych testów wykorzystano funkcję AMD Smart Access Memory, pozwalającej usprawnić i wykorzystać pełen potencjał pamięci. Po aktywowaniu tego elementu wydajność może zwiększyć się nawet o około 11%.

Jednak nie jest to takie proste, gdyż możemy z tego skorzystać jedynie na konfiguracji sprzętowej wyposażonej w procesor Ryzen serii 5000 oraz płytę główną opartą o chipset serii 500 (B550 i X570) - na starszych platformach AMD lub na układach Intela skok wydajności (o ile będzie w ogóle) może być nieznaczny.

Poniżej udostępniamy wykres, który przedstawia wpływ działania tej funkcji.




Duża część użytkowników z pewnością myśli nad zakupem nowych kart RX 6000, ale do tej pory, zastanawiają się nad tym, czy są w stanie zrezygnować z Ray Tracing'u na rzecz trochę mniejszej ceny i zużycia prądu.

Na oficjalnej prezentacji AMD temat został pominięty, ale uważamy, że nie ma o co się martwić. Według zapowiedzi nowe układy RX 6000 natywnie wspierają technologię Ray Tracing, a według najnowszych pogłosek wydajność RX 6800 w grze Shadow of the Tomb Raider z aktywną opcją śledzenia promieni wypada naprawdę przyzwoicie.




Na konfiguracji sprzętowej opartej o procesor AMD Ryzen 5 3500X oraz 16 GB RAM, karta graficzna RX 6800 (czyli najtańsza ze wspomnianego tutaj zestawienia) uzyskała 46 w rozdzielczości 4K i 80 klatek na sekundę w 1440p.

Serwis Wccftech, który doniósł o tej informacji, dla porównania przetestował konkurencyjnego RTX 3070, który uzyskał 38 klatek w 4K i 74 fps w 1440p. Po włączeniu funkcji DLSS odpowiadającej za dynamiczne renderowanie obrazu w niższej rozdzielczości płynność zwiększyła się do 54 klatek w 4K i 85 w 1440p.




Jak na razie, wszystko wskazuje na to, że nadchodzące karty AMD będą w stanie zaoferować naprawdę wiele, ale żeby mieć tego pewność należy zaczekać jeszcze na dodatkowe testy i porównania niezależnych twórców, którzy nie współpracują ściśle z tą marką.

Warto również przypomnieć, że RX 6800 XT bez wliczonego podatku będzie kosztować $649 (około 2600 zł), RX 6800 $579 (około 2300 zł), a obydwie karty zadebiutują 18 listopada. Natomiast Radeon RX 6900 XT trafi na rynek 8 grudnia 2020 roku, a jego cena będzie wynosić $999 (około 4000 złotych).