Na oficjalnej stronie Microsoft, producenta nowej konsoli Xbox Series X, pojawiła się wiadomość, w której zostały ujawnione nowe szczegóły dotyczące urządzenia.  Amerykański gigant pragnie zapewnić idealny balans pomiędzy mocą, szybkością i wydajnością. Firma tworzyła sprzęt z myślą o deweloperach gier — konsola nie będzie ograniczać twórców w taki sposób, jak robiła to poprzednia generacja.

Xbox Series X będzie oferować naprawdę wiele, od wstecznej kompatybilności produkcji do technologii takiej jak Smart Delivery, która zapewnia najlepszą wersję gry przeznaczoną na Twój sprzęt. Jednak ostatnio poinformowano, że to architektura Xbox Velocity będzie najważniejszym elementem nowego urządzenia dla graczy.



Microsoft zdaje sobie sprawę, że deweloperzy będą projektować wielkie produkcje, a w takich grach szybkie działanie i krótkie czasy ładowania to priorytet. Firma podkreśliła, że dzięki współpracy z marką AMD udało się stworzyć konsolę posiadającą aż 12 teraflopów, która zaoferuje najwyższą przepustowość pamięci wśród wszystkich konsol następnej generacji. Można mieć pewność, że Xbox Series X poradzi sobie perfekcyjnie z każdą grą.

Jak możemy przeczytać na oficjalnej stronie producenta, architektura Xbox Velocity składa się z czterech głównych elementów:

Dysku SSD NVME — "Podstawą Architektury Xbox Velocity jest nasz dysk SSD NVME 1 TB, zapewniający 2,4 GB/s przepustowości, ponad 40 razy większej niż w Xbox One. Tradycyjne dyski SSD stosowane w komputerach osobistych często zmniejszają wydajność wraz ze wzrostem temperatury lub po dłuższym okresie pracy dysku. SSD NVME w konsoli Xbox Series X jest zaprojektowany tak, by zapewnić dużą wydajność. Dzięki temu, że szybkość dysku jest uniwersalna i stała, to deweloperzy gier mogą lepiej zoptymalizować swoje gry".

Sprzętowej, przyspieszonej dekompresji — "Pakiety gier i zasoby są kompresowane w celu zminimalizowania czasu pobierania i ilości pamięci wymaganej dla każdej gry. Dzięki przyspieszeniu sprzętowemu, zarówno dla standardowego dekompresora jak i zupełnie nowego, zastrzeżonego algorytmu specjalnie zaprojektowanego dla danych o nazwie BCPack, Xbox Series X dostarcza programistom to, co najlepsze, aby osiągnąć korzyści bez utraty jakości lub wydajności. Ponieważ tekstury stanowią znaczną część całkowitego rozmiaru gry, mając takie specjalnie opracowany algorytmy, mogą być one używane równolegle w celu zmniejszenia rozmiaru gry. Zakładając współczynnik kompresji 2:1, Xbox Series X zapewnia efektywną wydajność 4,8 GB/s, około 100 razy większą niż w konsolach obecnej generacji. Aby zapewnić podobny poziom wydajności dekompresyjnej w oprogramowaniu, potrzebne byłyby więcej niż 4 rdzenie procesora Zen 2".



Źródło: YouTube


Nowego interfejsu API DirectStorage — "Standardowe interfejsy plików API zostały opracowane ponad 30 lat temu i nie uległy znaczącej zmianie. Analizując wzorce dostępu do danych gry, a także najnowsze osiągnięcia sprzętowe z technologią SSD, wiedzieliśmy, że musimy je ulepszyć, by zapewnić większą kontrolę w rękach programistów".

Sampler Feedback Streaming (SFS) — "To zupełnie nowa technologia oparta na wszystkich udoskonaleniach architektury Xbox Velocity. Tekstury gry są zoptymalizowane na różnych poziomach szczegółowości i rozdzielczości, nazywamy to mipmapami. Można ich używać podczas renderowania w zależności od odległości, w jakiej dany obiekt znajduje się od gracza. Jednak większe mipmapy wymagają znacznej ilości pamięci w porównaniu do ich odpowiedników w niższej rozdzielczości. Dzięki wyspecjalizowanemu sprzętowi dodanemu do Xbox One X mogliśmy analizować wykorzystanie pamięci tekstur przez kartę graficzną i odkryliśmy, że procesor graficzny często uzyskuje dostęp do mniej, niż 1/3 danych obrazów, wymaganych do załadowania do pamięci. Pojedyncza scena często zawiera tysiące różnych tekstur, co powoduje znaczną utratę efektywnej pamięci i przepustowości sprzętowej z powodu nieefektywnego wykorzystania. Dzięki temu wglądowi byliśmy w stanie stworzyć i dodać nowe możliwości do procesora graficznego Xbox Series X".

Technologia zmieni sposób, w jaki deweloperzy projektują gry. Pozwoli ona na wykorzystywanie pełnej mocy nadchodzącego urządzenia dla graczy — możemy pożegnać się z długimi czasami ładowania. 

Źródło: Microsoft, news.xbox.com